نوشته شده توسط : drmohandes

درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی چیست

درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی (Root Canal Therapy) روشی است که با از بین بردن درد و عفونت در داخل دندان از کشیدن آن جلوگیری می‌کند. دندان‌ها به مانند طلایی سفید هستند که نقش بسزایی در سلامت کلی بدن ایفا می کنند. کافی است ذره‌ای از آن‌ها مشکلی پیدا کرده تا به اهمیت بیشمار آن پی ببریم. با این حال با عدم رعایت بهداشت، بیماری‌های خاص و یا هر دلیل دیگری دندان‌ها می‌توانند مورد آسیب قرار گیرند. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به از بین رفتن ریشه دندان (Root Canal) اشاره کرد که درمان خاص خود را می‌طلبد. در ادامه به بررسی عوامل آسیب ریشه دندان و چگونگی درمان آن خواهیم پرداخت. درد دندان یکی از اصلی ترین معیار تشخیص برای انتخاب درمان، ریشه دندان است ولی تنها عامل نیست. به‌طور کلی دردهایی که در لثه و یا دهان حس می‌کنید همگی منجر به درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی نمی‌شوند. بسته به نوع درد، محلی که درد از آن احساس می‌شود و یا مدت زمانی که احساس درد داشتن در خود می‌کنید پزشک متخصص می‌تواند به نوع بیماری دهان و راه درمان آن پی ببرد.

روت کانال تراپی چیست

تعداد جلسات لازم برای روت کانال تراپی چه قدر است؟

با توجه به شرایط دندان و عفونت آن، تعداد جلسات لازم برای انجام روت کانال تراپی تعیین می شود. در شرایط معمولی، یک جلسه برای انجام این کار، تخلیه دندان از پوسیدگی و خشک کردن کانال و پر کردن آن، کفایت خواهد کرد. اما در شرایطی که عفونت زیادی وجود داشته باشد، دندانپزشک در یک جلسه پوسیدگی ها را خارج کرده و در نوبت بعدی (با فاصله 4 روز تا یک هفته)، مراحل پر کردن را تکمیل خواهد کرد. در نظر داشته باشید که پیش از پر کردن کامل دندان، باید عفونت های آن به خوبی درمان شده و رفع گردند.

نکته 1: ممکن است پس از انجام روت کانال تراپی درد جزئی را احساس کنید که ظرف مدت یک تا دو روز به طور کامل برطرف خواهد شد. اما در صورتی که این درد شدت یافته و ادامه دار بود، لازم است که حتما مراجعه مجدد به دندانپزشک داشته باشید. گاهی اوقات ریشه کن نشدن عفونت های دندان، به مشکلات بعدی منجر شده و باید حتما ویزیت توسط دندانپزشک صورت بگیرد.

نکته 2: توصیه می شود که تا چند ساعت پس از تکمیل درمان روت کانال تراپی از میل کردن خوراکی های سرد و گرم پرهیز کرده و خوردنی های سفت را با دندان ترمیم شده، نجوید.

 

مزایای روت کانال تراپی چیست؟


عصب کشی دندان میتواند مزایای زیر را برای ما و دندان ما داشته باشد:

کمک به نگهداری دندان طبیعی
بهبود وضیعت جویدن
از بین رفتن درد دندان
حفظ ظاهر دندان ها
محافظت از دندان های دیگر به خاطر فشار و سایش بیش از حد

 

نشانه های نیاز به درمان ریشه چیست؟

علائمی که نشان می دهد ما به عصب کشی دندان نیاز داریم عبارتند از:

حساسیت طولانی مدت دندان به گرما و سرما
حساسیت به لمس و جویدن
تغییر رنگ دندان
خروج ترشحات و تورم لثه
حساسیت به لمس در غدد لنفاوی و یا بافت استخوان و لثه
با این حال در برخی از مواقع مشاهده شده است که دندانی بدون هیچ علامتی به درمان ریشه نیاز پیدا کرده است .

 

آیا دندان من در حین یا پس از روت کانال درد ی احساس خواهد کرد؟


امروزه با استفاده از تکنیک های مدرن و بی حس کننده ها اغلب بیماران گزارش می دهند که در حین عمل عصب کشی دندان راحت هستند. و دردی تجربه نمی کنند. آنها می گویند که درد ناشی از التهاب یا عفونت پالپ را در طول عمل احساس نکرده اند یا بسیار جزئی بوده است.

البته در چند روز اول پس از درمان دندان شما کمی حساس خواهد شد (به خصوص اگر از قبل شما درد یا عفونت داشتید). برای مقابله با این ناراحتی می توانید مطابق با دستور العمل دندانپزشک خود از داروهای مسکن و ضد درد استفاده کنید.

دندان شما ممکن است برای مدت کوتاهی باقی همچنان کمی متفاوت با دندان های دیگر باشد. با این حال اگر شما دچار درد شدید یا فشار و دردی که طولانی شده اید و با گذشت چند روز کمتر نشده نشده بهتر است با دندانپزشک خود تماس حاصل نمایید .

هزینه و قیمت

قیمت عصب‌کشی دندان با توجه به شدت مشکل ایجاد شده و وضعیت دندان آسیب دیده متفاوت می باشد. به هر حال بسیاری از موسسات بیمه حداقل بخشی از هزینه پر کردن دندان و درمان ریشه دندان را تحت پوشش خود قرار می دهند. همچنین هزینه عصب‌کشی دندان به تعداد کانال های دندان بطور مثال سه کاناله بودن دندان و موقعیت دندان، دندان جلو و یا دندان عقل بستگی دارد.

 

  دکتر مهدی سزاوار – متخصص و جراح فک و صورت

  





:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: